Lara Prohens El racó umami Benvingut al meu racó. Un racó on descobrir i aventurar-se dins els misteris de la nutrició i el món de la cuina. Viatgem i descobrim si realment som allò que menjam.

EL PA: bo o dolent?

Publicat dia 17 octubre 2014 General
EL PA: bo o dolent?

Ahir 16 d’octubre era el dia mundial de l’alimentació i el dia mundial del pa. Ahir era la Fira d’octubre de Campos, poble conegut per la quantitat de forns i la qualitat dels pans que s’hi fan. Per això vull dedicar-li aquesta entrada a un element tan bàsic i essencial de la nostre dieta, tot i tenir la fama de ser el dolent de la pel·lícula quan ens hi referim dintre de l’àmbit de la nutrició.

En una dieta equilibrada els hidrats de carboni representen un 55-60% del total de l’energia, repartits en 5 menjades al día. La qual cosa fa que el pa sigui un element indispensable en la dieta. Els hidrats de carboni complexes són el combustible principal que necessita la maquinaria del cos per funcionar i mantenir l’activitat cerebral i muscular. A més a més, influeixen en la temperatura corporal, el bon estat del nostre sistema immune, la tensió arterial i un bon trànsit intestinal. En el pa els trobem en forma de midó, una macromolècula que al ser digerida a l’estómac alliberarà moltes molècules petites: la famosa glucosa. Al trobar-se en aquest format al pa, aconseguim una alliberació perllongada d’energia sense estressar el nostre metabolisme. És per això que és un bona manera d’ingerir una part del percentatge diari necessari d’hidrats de carboni.

El pa és un dels elements bàsics en la dieta tradicional d’Europa, l’Orient mitjà, l’Índia i el continent americà. Tot i la seva composició tan simple -farina de cereals, aigua, sal i sovint llevats que donaran la textura esponjosa i tendre-, és una font de macro i micronutrients molt important pel nostre organisme.

 No obstant, els tipus de nutrients que conté el pa són molt variable i diversos en funció del tipus de farina que es faci servir en la seva elaboració. Amb farines menys refinades s’obtenen pans amb un elevat contingut en fibra altament insoluble que facilitarà el trànsit intestinal. D’altra banda aquesta mateixa fibra ajudarà a créixer i mantenir una flora bacteriana intestinal saludable, una part molt important per les nostres defenses del colon davant bacteris patogènics.

Altres nutrients importants que hi poden haver són les vitamines i els minerals. Les vitamines del grup B (B1, B2, B3, B6 i la vitamina B9 o àcid fòlic, vitamina molt important per les embarassades) són les més destacades. Respecte als minerals, el pa té un alt contingut en seleni, utilitzat com antioxidant per protegir el nostre cos del radicals lliures que es generen i evitar l’envelliment. A més a més també hi trobem fòsfor i calci essencial per endurir els ossos, i potassi i magnesi també molt important pels ossos, els músculs i el cervell. Encara que, igual del que passa amb la fibra, els trobem en major quantitat en farines menys refinades ja que aquestes es troben en la pell dels cereals.

autor: jeffreyw

autor: jeffreyw

Doncs el pa no engreixa??

La creença de que el pa engreixa és de les més exteses però no és certa. Cap aliment té la capacitat d’engreixar o aprimar per si mateix. L’augment de pes es produeix quan consumim més energia de la que el nostre organisme necessita. Hi ha aliments que ens aporten més energia que altres, perè concretament el pa té un aport calòric moderat i gairebé conté greixos a més de tenir un poder sacient elevat. A més a més recents evidències científiques sostenen que no està justificada la seva inmerescuda fama en l’augment de pes.

Per tant, mengem pa blanc, “moreno”, integral, de llavors, d’espelta, de civada, de sègol, sense gluten, … Però no deixem de consumir-lo per por a engreixar! Els hidrats de carboni són molt importants!!

Receptes similars: General

Festes passades, coques menjades!

Publicat dia 22 gener 2015

Ja ha passat Nadal, ja ha passat Sant Antoni i Sant Sebastià,… tornem a la rutina! Podríem dir que a Mallorca allarguem les festes fins a final de Gener així que, ara ja sí que ja toca que tornem a…

Llegeix-ne més

Halloween vs Tots Sants

Publicat dia 31 octubre 2014

Avui aprofitaré per xerrar d’aquest dilema amb el que ens trobam cada any: celebram halloween o tots sants?? Any rera any Halloween s’apodera un poc més de Tots Sants. Es segueixen comprant flors i anant al cementiri però la història…

Llegeix-ne més

Comenta