Lara Prohens El racó umami Benvingut al meu racó. Un racó on descobrir i aventurar-se dins els misteris de la nutrició i el món de la cuina. Viatgem i descobrim si realment som allò que menjam.

Festes passades, coques menjades!

Publicat dia 22 gener 2015 General
Festes passades, coques menjades!

Ja ha passat Nadal, ja ha passat Sant Antoni i Sant Sebastià,… tornem a la rutina! Podríem dir que a Mallorca allarguem les festes fins a final de Gener així que, ara ja sí que ja toca que tornem a començar la rutina, amb peresa però amb necessitat a la vegada.

Ja s’ha acabat una època d’excessos de menjar i beure i ja no queden excuses per pujar a la bàscula i comprovar que necessitem un canvi a la nostra dieta. Afrontem el 2015 amb energia! Però, no et proposis aprimar! Proposa’t menjar millor, estar més sà, tonificar el teu cos, cuidar-te ,… ¡!  Deixa de banda dietes miracle i cortines de fum que ens venen canvis ràpids i sense esforç, que a la vegada són perillosíssims per a la nostra salut;  i tampoc et facis com cada any  propòsits inassolibles d’any nou (si, fins que no han passat totes les torrades encara s’accepten pròposits d’any “nou” ). Pensa en petits canvis que pots fer al dia a dia i que poden suposar a la llarga grans canvis en el teu estil de vida.

A continuació us deixo alguns objectius/propòsits que us poden ajudar:

– esmorza bé  ( al blog hi trobareu tota una entrada que explica la importància d’emorzar bé i exemples de com ha de ser )

– menja 2 o 3 fruites al dia.

– assegura’t que hi hagi verdura tant per dinar com per sopar.

– canvia els cereals ( pa, arròs, pasta,…) refinats per integrals.

– menja menys carn i més peix i llegums.

– limita la sal i utilitza espècies.

– planifica les menjades amb antelació i no vagis a fer la compra amb l’estòmag buit (evitaràs comprar productes innecessaris que no t’ajudaràn a baixar de pes i a la vegada ajudaràs a l’economia familiar)

– menja a poc a poc i sempre assegut a taula.

– beu aigua

– mou-te més! (camina més i aparca el cotxe; ves d’excursió els diumenges per la Serra; queda per caminar 30 minuts al dia;…)

autor:  marfis75

autor: marfis75

Marca’t els teus propis objectius: realistes, específics i realitzables en un temps determinat. Mantingues la motivació i aconsegueix el canvi desitjat!

Llegeix-ne més

Halloween vs Tots Sants

Publicat dia 31 octubre 2014 General
Halloween vs Tots Sants

Avui aprofitaré per xerrar d’aquest dilema amb el que ens trobam cada any: celebram halloween o tots sants??

Any rera any Halloween s’apodera un poc més de Tots Sants. Es segueixen comprant flors i anant al cementiri però la història ha canviat i de cada vegada més aquestes dates s’han convertit ja en un dia de caretes i disfresses. Segurament la televisió, el cinema, la literatura i, en general, tot el que arriba de EEUU té gran part de culpa.

Les costums culinàries també han anat variant. Juntament amb les tradicionals receptes de bunyols de vent, rosaris, panallets, i castanyes, etc, en podem trobar altres de terres més llunyanes que a poc a poc tenen més pes entre nosaltres: caramels de blat de moro (candy corn), tarta de carbassa (pumpkin pie) o pomes caramel.litzades (caramel apple).

La població més vulnerable, els nins, són els que es veuen realment afectats ja que deixen de conèixer les tradicions del poble i gastronòmicament deixen de menjar productes de qualitat per dolços i sucres senzills. Davant la problemàtica actual  de l’obesitat infantil crec que és important fer un acte de reflexió i educar també nutricionalment!

Substituir una tradició pròpia per una de fora no té cap sentit i encara el té menys si això serveix per empobrir. Però, anem a conèixer més a fons quines diferències nutricionals hi ha entre una festa i l’altra (ja que és de la que més hi entenc)  i a fer balanç….

Aliments propis de halloween i tots sants 

PANALLETS: gran producte gastronòmic fet amb moniato o patata, ametlla, sucre i rovell d’ou, bàsicament. Pot anar cobert de pinyons i acollir altres components com el coco o la xocolata. Té un origen poc clar, però probablement recorda als antics àpats funeraris i als ‘pans dels morts’ que es portaven a l’església. Tot i ser una recepta bastant calòrica, té la seva part bona ja que la base d’aquests són les ametlles crues. Però alerta, poder ser una bomba…així que amb moderació!

ROSARIS: estan formats de panellets d’ametlla, xocolata i fruita confitada ( que es conserva més enllà dels mesos en que es recull, i també és molt representativa d’aquesta festa) . Evidentment són molt calòrics en el seu conjunt però cada un dels aliments que el formen són de qualitat. 

BUNYOLS: Tant els rosaris com els bunyols són dues coses únicament típiques de Mallorca així que conservem la tradició.

CASTANYES: És el fruit sec amb menor greix i el poc que té és bo, insaturat. Conté potassi, magnesi i  coure. Vitamina C i alguna del grup B.

Castaña 1.9 gr de grasa 

Avellana 62 gr de grasa

MONIATO: Tubercle (com la patata) ric en sucres complexes i ens aporta vitamina A, C i alguna del grup B. Conté molts minerales.

Pel contrari:

CARAMELS: Només és sucre d’absorció ràpida. No tenen cap nutrient interessant a destacar. I si són en forma de xiclet vigilar amb el problema de la càries perquè s’està molta estona amb el sucre dins la boca.

XOCOLATINES: La xocolata per si mateixa, té diverses propietats bones, però quan es transforma en les típiques barres de Milkibar, Mars, Kit-Kat… es converteix en un conjunt de greixos saturats, sucres simples, conservants i amb una quantitat excessiva de calories.

1 barra de xocolate Mars aporta 249 kcal (pes 55grams), mentre que 100 gr de panallets ens aporta 245 kcal. 

BEGUDES ENSUCRADES: acostumar-se a beure aigua diariàment i només ocasionalment beure refrescs. Quan beguem refrescs que siguin light que tenen menys sucre però tot i perquè siguin light no se’n pot abusar.

FAST FOOD: desconfiar d’aquells aliments que quan llegim la seva etiqueta desconeixem la meitat dels seus components. El fast food: pizzes, hamburgueses, salsitxes, patates fregides,… El problema és que aquests aliments o aquesta manera d’alimentar-se de cada vegada també és més present en el nostre dia a dia.

Per tant, l’únic aliment bo que apareix per Halloween és la carbassa i ni tansols se la mengen!!

autor_Pippoloide

autor_Pippoloide

 

Tots sants és una tradició típica d’aquí, la qual esper que entre tots conservem i no s’acabi per transformar la nostra festa popular en Halloween i passem a menjar caramels  i xocolatines enlloc de moniatos, castanyes i panallets. Nutricionalment sería un greu error.

Amb tot això no vull dir que no haguem de disfrutar de les coses que venen d’altres llocs ni molt manco, però sí que seria bo preservar el que feien els nostres padrins i mantenir les tradicions. Tal vegada, una opció sigui combinar les dues festes. Si per exemple aquest any venen a casa uns zombis o unes bruixetes, en lloc de donar-lis caramels, opta per donar-lis castanyes o un parell de panallets , es més sa, educatiu i original.

Llegeix-ne més

EL PA: bo o dolent?

Publicat dia 17 octubre 2014 General
EL PA: bo o dolent?

Ahir 16 d’octubre era el dia mundial de l’alimentació i el dia mundial del pa. Ahir era la Fira d’octubre de Campos, poble conegut per la quantitat de forns i la qualitat dels pans que s’hi fan. Per això vull dedicar-li aquesta entrada a un element tan bàsic i essencial de la nostre dieta, tot i tenir la fama de ser el dolent de la pel·lícula quan ens hi referim dintre de l’àmbit de la nutrició.

En una dieta equilibrada els hidrats de carboni representen un 55-60% del total de l’energia, repartits en 5 menjades al día. La qual cosa fa que el pa sigui un element indispensable en la dieta. Els hidrats de carboni complexes són el combustible principal que necessita la maquinaria del cos per funcionar i mantenir l’activitat cerebral i muscular. A més a més, influeixen en la temperatura corporal, el bon estat del nostre sistema immune, la tensió arterial i un bon trànsit intestinal. En el pa els trobem en forma de midó, una macromolècula que al ser digerida a l’estómac alliberarà moltes molècules petites: la famosa glucosa. Al trobar-se en aquest format al pa, aconseguim una alliberació perllongada d’energia sense estressar el nostre metabolisme. És per això que és un bona manera d’ingerir una part del percentatge diari necessari d’hidrats de carboni.

El pa és un dels elements bàsics en la dieta tradicional d’Europa, l’Orient mitjà, l’Índia i el continent americà. Tot i la seva composició tan simple -farina de cereals, aigua, sal i sovint llevats que donaran la textura esponjosa i tendre-, és una font de macro i micronutrients molt important pel nostre organisme.

 No obstant, els tipus de nutrients que conté el pa són molt variable i diversos en funció del tipus de farina que es faci servir en la seva elaboració. Amb farines menys refinades s’obtenen pans amb un elevat contingut en fibra altament insoluble que facilitarà el trànsit intestinal. D’altra banda aquesta mateixa fibra ajudarà a créixer i mantenir una flora bacteriana intestinal saludable, una part molt important per les nostres defenses del colon davant bacteris patogènics.

Altres nutrients importants que hi poden haver són les vitamines i els minerals. Les vitamines del grup B (B1, B2, B3, B6 i la vitamina B9 o àcid fòlic, vitamina molt important per les embarassades) són les més destacades. Respecte als minerals, el pa té un alt contingut en seleni, utilitzat com antioxidant per protegir el nostre cos del radicals lliures que es generen i evitar l’envelliment. A més a més també hi trobem fòsfor i calci essencial per endurir els ossos, i potassi i magnesi també molt important pels ossos, els músculs i el cervell. Encara que, igual del que passa amb la fibra, els trobem en major quantitat en farines menys refinades ja que aquestes es troben en la pell dels cereals.

autor: jeffreyw

autor: jeffreyw

Doncs el pa no engreixa??

La creença de que el pa engreixa és de les més exteses però no és certa. Cap aliment té la capacitat d’engreixar o aprimar per si mateix. L’augment de pes es produeix quan consumim més energia de la que el nostre organisme necessita. Hi ha aliments que ens aporten més energia que altres, perè concretament el pa té un aport calòric moderat i gairebé conté greixos a més de tenir un poder sacient elevat. A més a més recents evidències científiques sostenen que no està justificada la seva inmerescuda fama en l’augment de pes.

Per tant, mengem pa blanc, “moreno”, integral, de llavors, d’espelta, de civada, de sègol, sense gluten, … Però no deixem de consumir-lo per por a engreixar! Els hidrats de carboni són molt importants!!

Llegeix-ne més

l’esmorzar: l’àpat REI del dia

Publicat dia 23 juny 2014 General
l’esmorzar: l’àpat REI del dia

A causa del esdeveniments  d’aquests dies m’ha semblat curiós enllaçar l’actualitat social del país amb l’alimentació.

Tots coneixem la frase de: “desayuna como un rey, come como un príncipe y cena como un pobre” . Doncs amb aquesta frase vull fer referència a la importància d’esmorzar correctament.

No esmorzar afecta al rendiment, tant intel·lectual com físic, no permet adquirir uns hàbits alimentaris saludables i es relaciona amb el sobrepès i la obesitat. De fet, l’augment de pes no està només relacionat amb una gran ingesta
d’aliments, si no que s’hi suma també la qualitat del que es menja i com estan repartits els àpats al llarg del dia. En definitiva podriem dir que l’esmorzar és el carburant necessari per començar el dia.

Sabem que l’alimentació ha de ser variada, equilibrada, adaptada i suficient. Per tant, és evident que un tassó de llet com a únic aliment per esmorzar no complirà cap d’aquests requisits.

Doncs, com ha de ser un esmorzar perquè sigui complet?

En un esmorzar complet hi hauria d’haver, bàsicament:

▪ Làctics: llet, iogurt i, de manera ocasional, formatge (pel seu contingut en greixos saturats i sal).

▪ Farinacis: pa, torrades, cereals d’esmorzar (preferentment integrals).

▪ Fruita: principalment fresca de temporada (sencera o trossejada)

També en poden formar part altres tipus d’aliments com, per exemple, la fruita seca (nous, ametlles, avellanes, etc…), els aliments proteics (pernil, gall d’indi, formatge, …), els aliments grassos (preferentment oli d’oliva, etc.). Cal reservar la mantega i altres greixos, així com els dolços (sucre, mel, melmelada, xocolata, cacau) i els sucs de fruita per a un consum ocasional i moderat. Els productes de brioxeria i pastisseria es poden consumir de tant en tant i amb moderació, sempre que no constitueixin l’única alternativa dels esmorzars.

L’esmorzar ha de cobrir el 25% de les necessitats energètiques diàries, entre el que es menja a casa i l’esmorzar de mig matí.
▪ Esmorzar: al ser la primera ingesta del dia és molt important per a reposar les reserves energètiques després del dejuni nocturn (15% de l’energia total diària).

▪ A mig matí: complementa l’esmorzar però no en excés (10% de l’energia total diària).

L’esmorzar de mig matí és un àpat complementari que contribueix a distribuir l’energia al llarg de la jornada de manera adequada i ajuda a assolir els requeriments nutricionals, la qual cosa pot millorar el rendiment físic i intel.lectual. Si entre el refrigeri de mig matí i el dinar passa poca estona, aquest segon esmorzar hauria de ser més lleuger (una fruita fresca o un iogurt, per exemple).

Alguns idees per esmorzar bé a casa:

– un tassó de llet + suc de taronja + 2 torrades (millor si són integrals) amb melmelada

– un tassó de llet + una pera + cereals en flocs (millor si són integrals)

– un iogurt + un plàtan + una llesca de pa moreno amb oli d’oliva i tomàquet

– una poma + 2 torrades amb formatge fresc.

I què s’ha de menjar a mig matí? : entrepans i/o fruita. I per beure, aigua.

Alguns exemples:

– entrepà de pa integral amb formatge

– plàtan amb ametlles crues

– pa moreno amb oli d’oliva, tomàtiga i pernil serrà o dolç

– nous amb formatge i poma

– clementines o maduixes

– galetes d’inca integrals amb formatge

– iogurt líquid amb una grapada d’ametlles o avellanes

– entrepà vegetal

autor:  Richard Cocks

autor: Richard Cocks

Cada dia de la setmana una cosa diferent: posa-hi imaginació!

Cuidem-nos com a reis!! 😉

Llegeix-ne més

Benvinguts

Publicat dia 29 maig 2014 General

Benvinguts al meu blog!

Aquesta és la meva primera entrada i n’estic emocionada!

Si us he de ser sincers fa dies que penso quin podria ser un bon començament per aquest espai. Avui però, després de veure com sortia a la llum l’anunci d’una coneguda marca de cerveses que ens dóna l’avís de què l’estiu ja és aquí, he pensat que cap altre dia millor que aquest per també innagurar el meu blog. El Racó Umami ja és aquí!

No hi ha res (tret de la llengua que es parla) que identifiqui més un poble que la  seva gastronomia. De poc serveixen les tradicions, la història o el patrimoni artístic, si un poble abandona la seva manera de parlar i de cuinar. Són els dos elements identitaris que millor expressen el sentiment balear, allò que som.

Una gastronomia nascuda de la terra i del nostre mar (amb productes i la saviesa que només qui hi està molt a prop sap i pot administrar), i que t’acompanyen des del naixement amb aquells sabors i aromes que deixen una marca perenne en la teva personalitat. “Som a ca meva!”, dius quan tens davant teu un plat cuinat com sempre.

Anem a descobrir doncs a través d’aquest blog cap on s’encamina la nostra gastronomia i conéixer temes d’actualitat que fan què ens qüestionem si som el que mengem o si aquesta alimentació  n’és realment la nostra medicina.

Deixeu volar la vostra imaginació i el vostre esperit i cabusseu-vos en la melodia d’experiències i coneixement que us aniré presentant en aquest espai.

Fins aviat!

Lara Prohens

Llegeix-ne més

Pròximament

Publicat dia 30 març 2014 General

Us donem la benvinguda al Racó umami. Pròximament començarem a publicar!

Llegeix-ne més